zaterdag 5 september 2009

Waar gebeurd (deze zomer)

Ik haat barbecue


De weken dat ik op zondag moet werken, is zaterdag voor mij de Dag des Heren. Luiheid is mijn recht. Dus voorspelde ik de nacht voor tropische zaterdag al: “Morgen kleed ik mij niet aan, en ik kom de tuin niet uit!”. Mijn statement klonk kordaat en onomkeerbaar.

Ge zult toch iets moeten aantrekken, antwoordde mijn dame zacht, want morgen komen uw jongedames en uw kleinkinderen op bezoek, en wij hebben beslist dat er ‘s middags barbecue wordt georganiseerd.

De zaterdag was dus géén Dag des Heren... Terwijl de dametjes zaten te kwebbelen, stond de ouwe te zweten bij de barbecue tegen de garagemuur. De zon zorgde voor dertig graden op het middaguur, en het vuur lapte daar nog een graad of tweehonderd bij. Deze jongen had medelijden met zichzelf.

En terwijl mijn dames de koele Franse Chenin dronken, en de knapperig gebakken scampi’s oppeuzelden, stond ik gutsend van het zweet kippenbillen om te draaien en katten weg te jagen van bij de schotel nog te bakken ribbekes.

Waarom moeten venten altijd aan dat vuur staan prutsen? Is dat nu emancipatie? Waarom staan de dames nooit in ontbloot bovenlijf op de houtskool te blazen? Het is niet eerlijk. Ik hààt barbecue.

En zeggen dat er traiteurs bestaan, die koude schotels op voorhand klaarmaken, en zeevruchten op ijs serveren. En er zijn restaurants met airco, en met terrassen, en die hebben koks die worden betaald om te staan zweten in de keuken.

Na het eten lagen mijn madammen en mijn poezen met zijn allen voldaan te soezen in de tuin. De kindjes lagen in wiegen en bedden... Ik zat lui te lezen in de schaduw. Rust en vrede op de Dag des Heren. Eindelijk.

Tot mijn dame me op het voorhoofd kwam zoenen. Da’s een gevaarlijk manoeuvre, dan volgt er meestal iets onvoorspelbaars. “We willen boodschappen doen, en de ijskasten vullen met frisdrank, bier en wijn. Wil jij rijden naar de Carrefour, schatje?”.

Ik heb op de Dag des Heren zelfs een hemd moeten aantrekken... Volgende zaterdag zal het niet waar zijn! Tenzij een bloedmooie vrouw mij uitnodigt voor een barbecue, en zij aan het vuur staat !

2 opmerkingen:

  1. Dus toch bezwijken op de Dag des Heren voor een bloedmooie dame ? Een man zal altijd een man blijven ;-)of hij nu een "nieuwe" is of niet....
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Is een raadsel van die BBQ's..waarom zijn vele mannen wel bereid zich uit te sloven boven een bloedheet bbq-stel, de helft van het feestje te missen, en tot overmaat van ramp zowaar zélf te vergeten eten, terwijl ze onder de zetel kruipen van angst als een hemd dient gestreken?

    :-)


    Hoop dat het u gesmaakt heeft!

    BeantwoordenVerwijderen