maandag 16 november 2009

Spreekt u ook omgekeerd?



Kijkt u ook naar de heruitzendingen Het Eiland? Vindt u Sammy Tanghe ook een rare snuiter? Ik niet! Met zijn hoog voorhoofd moet hij hoogst intelligent zijn. En hij kan omgekeerd spreken. Net als ik...


Het was een schok voor mij, de eerste keer dat ik Sammy omgekeerd hoorde spreken. Heel het gezin keek verbaasd in mijn richting. Of ik de scenarist was? Want iedereen weet dat ik zo snel omgekeerd kan spreken dan gewoon. Ik kan meteen een hele zin herhalen. Taw tgez u? Wat zegt u? Jaja, ik spreek vlotjes omgekeerd. Dreekegmo. Ik schrijf het zelfs vlot.


Ik heb altijd gedacht dat ik de enige mens ter wereld was die zo sprak. Mijn kinderen gierden het uit en gaven me aan tafel opdrachten. ,,Papa, zeg eens: de frietjes zijn lekker’’. Dan zei ik onmiddellijk ,,ed sejteirf njiz rekkel’’, tot grote hilariteit van het gezelschap. Ik had zelfs periodes dat ik in gedachten alle zinnen in het omgekeerd omzette. Ik dacht dat ik stapelgek was, dat ik een vreemde ziekte had.


Maar nu merk ik plots dat ik niet alleen ben, dat er lotgenoten zijn. Sammy Tanghe heeft er geen enkele moeite mee. Op het internet las ik dat er in Suriname groepjes jongeren zijn die omgekeerd spreken met elkaar. Ik dreig dus niét in de psychiatrie te worden opgenomen. Oef. Dat stelt me gerust. Tad tlets em tsureg.


Maar nu vraag ik me af, lieve lezers, of er ook onder u mensen zijn die spontaan omgekeerd kunnen denken of spreken. Waaraan hebben wij dat te danken? Zijn we héél slim? Zitten we met een rare kronkel in onze kop en worden we vroeg dement? Zijn we de uitverkorenen van een hogere godheid? Zullen we op langere termijn nog alleen omgekeerd kunnen spreken?


Misschien moeten we en zelfhulpgroep opstarten. We noemen onszelf Dreekegmo. En we geven fuiven. Ik zie het al voor mij, dat ik met een jonge lotgenote met een kort rokje en een spannend bloesje een slow dans. ,,Gad eioom, eoh teeh ej?’’ - ,,Ki ben Latnahc, eduo nam. Mok, feeg em een neoz.’’ Waarna ik haar kuis op het voorhoofd zoen


Misschien komen er wel restaurants waar de spijskaart in het omgekeerd is gemaakt. Ejtopfoots nav kobeer en een flesje Errecnas. Lijkt me schitterend. Wij zullen onszelf een soort elite vinden, zoals mensen die in het Latijn converseren.


Maar moet hoevelen zijn we? Sammy Tanghe en ik? U misschien? Alleen venten of ook vrouwen? Of kinderen? En waar halen we het uit? Zijn er profs die ons soort mensen al hebben bestudeerd? Zijn we Aliëns? Krijg ik nu ziekenverlof tot mijn 65ste? Of moet er een krant worden opgericht met omgekeerde artikels erin? Minderheden hebben ook hun rechten!

Spreekt u ook andere talen omgekeerd? Ik zit even na te denken. Ja, dat zou gaan in feite, al heeft het nooit door mijn hoofd gespookt om Frans of Spaans om te keren.


Het is allemaal de schuld van Sammy Tanghe. Het omgekeerd spreken was al enige tijd uit mijn hoofd, en nu is het daar weer. Ik zeg een zin en denk die zin simultaan in het omgekeerd. Néén, het heeft niks met een teveel aan porto’s te maken! Het is er gewoon. Niet dat het me stoort. Maar ik zou dolgraag weten of er nog zo gekken zijn. Laat het me weten alstublieft. Tfeilbutsla !

13 opmerkingen:

  1. Een reactie van Enibas Erpys: wij deden dat als tiener van 13, 14 jaar heel veel in school. Zelf was ik het vergeten, tot ik zelf kinderen had. Nu doe ik dat regelmatig met mijn gasten, het omgekeerd spreken.
    Waar ze ook zot van zijn is de P-taal, ook iets uit mijn jeugd. Je zet bij elke lettergreep een p erbij: dan heet ik Sapabipine Sypyprepe. Dapat ipis hepeel sipimpepel (maar vlotter om te spreken dan te schrijven ;-)
    Maf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier nog een "rekerps nerovetsretcha":)
    het is wel leuk vooral op feestjes als ik een aantal biertjes op heb, en achterstevoren begin te praten, liggen me vrienden helemaal in een deuk, vragen ze me vaak dingen achterstevoren te spreken, meestal met een boekje erbij om te controleren of het wel klopt, vaak denken ze dat ik hoogbegaafd ofzo ben, en de ander denkt idd dat ik gek ben, haha!
    heb nog niemand meer gezien die dit heeft,

    Groeten,
    Willem (willem.huitema@hetnet.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken nog 2 andere mensen die vloeiend 'omgekeerds' spreken.
    Misschien zal je toch nog een Sammy Tanghe genootschap kunnen oprichten...
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nijm roovmaan si Enitrebla.
    Mijn vdoornaam is Albertine.

    Mijn vader en zijn broers en zussen spraken in hun jeugd ook vaak omgekeerd. Dat leidde soms tot eigenaardige situaties en dat werd ons dan verteld.
    Ik spreek niet vloeiend omgekeerd maar ik verras de mensen graag met enkele zinnen en zelfs een liedje van '"Naj nijm nam liw retuir nedrow...".
    Dan laat ik hen wel eens zoeken naar een zin of een deel van een zin met woorden die gelijk blijven als je ze omkeert.
    B.v. Madam Kortrok deed 'm ne lepel pap nemen.

    Als ik traag spreek kan ik vrij goed omgekeerd spreken. Ik denk dat dit komt door het feit dat ik 37 jaar heb lesgegeven en zo oefende ik dagelijks het ondersteboven lezen van woorden die ik las terwijl ik vóór de schrijftafel van een student stond...

    De p-taal vind ik heel wat gemakkelijker!

    Het omgekeerd spreken van mijn vader volgde wel een paar bijzondere regels zoals:
    1)tweeklanken behouden hun klank en worden ook niet omgekeerd geschreven bv. stoel: loets; reservoir: roivreser
    2) in samebstellingen draai je niet het hele woord om maar achtereenvolgens elk deel dat ook op zichzelf kan bestaan afzonderlijk bv. naaimachine: aainenicham
    bijwerken: ijbnekrew
    maar bewerken: nekreweb

    Wel, laten we die regels eens vastleggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met aandacht las ik je artikel. Ik spreek ook vlot "omgekeerds" en draai, net als u, de woorden van de zin woord voor woord om en niet de zin compleet van achter naar voren. Het is dus gewoon spreken, maar elk woord omgedraaid. En 2-klanken worden ook omgekeerd (oe wordt eo en au wordt ua of ou wordt uo). Wat ook lukt is simultaan schrijven (links het omgekeerde van wat rechts "normaal" leesbaar is). Tja, hoe het komt dat ik dat kan, weet ik niet. Het is er ge woon, ik heb er nooit op geoefend, toch niet dat ik weet...
    Grtz.
    vdc9500@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik spreek ook vlot omgekeerds. Ik heb dit te danken aan een geheimtaal die ik op mijn achtste met mijn buurjongen wilde gaan praten. ik ben vanaf toen alles wat ik tegen kwam gaan omdraaien. Vandaar dat het nu voor mij geen enkel probleem is. Ik heb niet echt hoeven oefenen, het was er gewoon. Heel vervelend eigenlijk, ik wordt er nogal gek van. Maargoed, fijn dat ik niet de enige ben.
    Jonne, 16 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe t al van kinds af aan. Ik spreek het even snel als dat ik 'normaal' spreek.
    Wat ik ook vaak deed-en soms nog- is de medeklinkers op hun plaats laten en alleen de klinkers omdraaien. Dus handschoen zou dan hendschoan worden. Heb er soms ook last van hoor. Als ik op straat loop en ik zie een reclamebord met tekst, dat ik het dan zowel in zn geheel MOET omdraaien, als alleen de klinkers.En dan niet 1 reclamebord, maar allerlei reclames en/of teksten die je tegen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het vloeiend maar tweeklanken neem ik wel samen ik zou het geweldig vinden om bijvoorbeeld te kunnen skypen met mensen die het ook kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ki neb Sennah, ki nak leeh leev dneieolv dreekegmo netarp! Ki keoz netcatnoc tem nesnem eid tad koo nebbeh! Groetjes!! (yross) Sejteorg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo! Ik ben Lotte, 15 jaar en ik kan het ook. Als je een woord zegt, kan ik het binnen een paar seconden omgekeerd zeggen, zolang ik weet hoe je het moet schrijven, lukt het perfect. Als ik zinnen omgekeerd wil zeggen, doe ik het soms wel helemaal omgekeerd, de zin en het woor. Ik ben Lotte word dan ettol neb ki. Ik wil graag weten hoe het komt dat ik dat kan, iedereen vind dat zo keispeciaal en ze proberen dat dan ook en de meeste kunnen het niet echt (soms wel na lang denken), maar voor mij is dat echt nie moeilijk! Ik ken nog een meisje die het kan, maar niet zo snel als ik. Weet er toevallig iemand hoe dat komt dat sommige mensen het kunnen en andere niet?
    Groetjes, Ettol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet hoe het komt dat iemand dat vloeiender kan dan iemand anders, ik weet wel dat ik net zoals jij iemand ken die dat ook kan, maar niet zo vloeiend als ik.
      Groetjes Hannes. (Sennah)

      Verwijderen
  11. Ik ben een meisje van 17 en zelf kan ik ook vloeiend woorden, zinnen en zelfs liedjes achterstevoren uitspreken/zingen. Vroeger toen ik ca. 12 was vond ik het grappig om alles wat iemand tegen mij zei achterstevoren te vertalen in mijn hoofd, dus toen kennelijk geleerd en nooit meer verleerd! Ikzelf noem het een talent en ik ben blij dat meer mensen dit hebben, niet verwacht namelijk. Want, wie bedenkt dit ook😁

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mijn schoonmoeder van 90 kan het ook. ze is nu licht dementerend maar achterstevoren gaat nog heel goed. Weet iemand of deze kunst ook een naam heeft? Daar zou ze heel trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen